Hur ska man nå framgång som SEM Byrå?
Det är inte det lättaste att profilera sig
inom digital marknadsföring. Nya företag dyker upp som svampar ur jorden och de
kan alla erbjuda en stor rad snarlika tjänster. Från att ha varit ett brett
område där små företag har kunnat erbjuda det mesta kan man dock skönja en
utveckling i branschen mot allt större specialisering. Ett av det snabbaste
växande och mest lönsamma områden inom dagens digitala marknadsföring är
sökmotorsmarknadsföring eller SEM. Men hur ska man ta marknaden med storm som
nystartad SEM byrå?
Rätt profil
Det finns många företag som vill ha hjälp inom
SEM då detta är ett område där man med rätt strategi och rätt produkt kan uppnå
mycket snabba resultat på ett sätt som är omöjligt med andra former av
marknadsföring. Denna typ av kunder söker efter en specialiserad SEM byrå med
den senaste spetskunskapen inom området och det är därför viktigt att man i sin
profilering är tydlig med att det är just detta man erbjuder. Utan att bli
alltför teknisk gäller det att klart och tydligt kunna presentera hur SEM
fungerar, hur man själv ser på området och vad man bör kunna förvänta sig att
få ut av en SEM tjänst.
Som nystartad med denna specialisering får man
arbeta hårt med sina presentationer och fallstudier. Det kommer finnas många
företag som är nyfikna på ens tjänster men att gå från att göra ett besök och
göra en halvtimmespresentation till att få en långvarig kund kan vara svårare. Även
om man bör undvika att göra allt för mycket gratisarbete kan det vara ett bra
sätt att få in foten i dörren att erbjuda en gratis konsultation i sammanband
med sina presentationer.
En sådan konsultation kan bestå av en
kortfattad undersökning av företagets potentiella sökord samt ett exempel på
hur en samling inledande testkampanjer på dessa sökord skulle kunna se ut. Det
är givetvis viktigt att man poängterar att man har mycket mer än detta att
erbjuda vid ett eventuellt samarbete. Man bör visa att man arbetar långsiktigt
och att man trots sin specialisering också kan tillräckligt om övriga områden
inom digital marknadsföring för att kunna hitta lönsamma synergier. Ofta
används SEM tillsammans med sociala medier och annonsering via e-post för att
samla in ett kundregister som man sedan kan rikta individuellt utformad
marknadsföring till. Det är detta som gör att det går att arbeta både för
snabba resultat med SEM samtidigt som man kan få nytta långt in framtiden av en
korrekt utförd kampanj.
Comments
Post a Comment