Hur ska man nå framgång som SEM Byrå?



Det är inte det lättaste att profilera sig inom digital marknadsföring. Nya företag dyker upp som svampar ur jorden och de kan alla erbjuda en stor rad snarlika tjänster. Från att ha varit ett brett område där små företag har kunnat erbjuda det mesta kan man dock skönja en utveckling i branschen mot allt större specialisering. Ett av det snabbaste växande och mest lönsamma områden inom dagens digitala marknadsföring är sökmotorsmarknadsföring eller SEM. Men hur ska man ta marknaden med storm som nystartad SEM byrå?

Rätt profil

Det finns många företag som vill ha hjälp inom SEM då detta är ett område där man med rätt strategi och rätt produkt kan uppnå mycket snabba resultat på ett sätt som är omöjligt med andra former av marknadsföring. Denna typ av kunder söker efter en specialiserad SEM byrå med den senaste spetskunskapen inom området och det är därför viktigt att man i sin profilering är tydlig med att det är just detta man erbjuder. Utan att bli alltför teknisk gäller det att klart och tydligt kunna presentera hur SEM fungerar, hur man själv ser på området och vad man bör kunna förvänta sig att få ut av en SEM tjänst.
Som nystartad med denna specialisering får man arbeta hårt med sina presentationer och fallstudier. Det kommer finnas många företag som är nyfikna på ens tjänster men att gå från att göra ett besök och göra en halvtimmespresentation till att få en långvarig kund kan vara svårare. Även om man bör undvika att göra allt för mycket gratisarbete kan det vara ett bra sätt att få in foten i dörren att erbjuda en gratis konsultation i sammanband med sina presentationer.
En sådan konsultation kan bestå av en kortfattad undersökning av företagets potentiella sökord samt ett exempel på hur en samling inledande testkampanjer på dessa sökord skulle kunna se ut. Det är givetvis viktigt att man poängterar att man har mycket mer än detta att erbjuda vid ett eventuellt samarbete. Man bör visa att man arbetar långsiktigt och att man trots sin specialisering också kan tillräckligt om övriga områden inom digital marknadsföring för att kunna hitta lönsamma synergier. Ofta används SEM tillsammans med sociala medier och annonsering via e-post för att samla in ett kundregister som man sedan kan rikta individuellt utformad marknadsföring till. Det är detta som gör att det går att arbeta både för snabba resultat med SEM samtidigt som man kan få nytta långt in framtiden av en korrekt utförd kampanj.

Comments